Iedereen leert. Iedere dag weer. Bewust en onbewust. Wanneer je snapt hoe we leren, raak je minder snel gefrustreerd wanneer je iets nieuws onder de knie probeert te krijgen. Bij het leren van een nieuwe vaardigheid, doorloop je een aantal fasen.  Amerikaans klinisch psycholoog Abraham Maslow, bekend van de behoeftepiramide, ontwikkelde in 1954 een model waarmee hij de fasen van het leerproces in kaart bracht.

Maslow onderscheide vier fasen:

  • Fase 1: Onbewust onbekwaam
  • Fase 2: Bewust onbekwaam
  • Fase 3: Bewust bekwaam
  • Fase 4: Onbewust bekwaam

VIER STAPPEN LEERPROCES

Fase 1. Onbewust onbekwaam

Voor je eerste rijles wist je niet wat je kon verwachten. Je hebt nog geen ervaring met autorijden.

Fase 2. Bewust onbekwaam

Tijdens de eerste rijles ervaar je hoe moeilijk het is. Gas geven, koppeling intrappen, schakelen en de verkeersregels.

Fase 3. Bewust Bekwaam

Tijdens het rijexamen ben je instaat om auto te rijden, al vergt dit nog wel aandacht en energie.

Fase 4. Onbewust bekwaam

Wanneer je al jarenlang auto rijdt, doe je dit op de automatische piloot en ben je vaak in gedachten verzonken.

Het NLP-communicatiemodel
Stressen of strechen?