Het belangrijkste model binnen NLP is het communicatiemodel omdat je hierin veel inzichten en vaardigheden terugvindt.

NLP ontstaat door hoe vraag hoe komt het ene persoon suuces vol is en ander persoon minder succesvol

Hoe vraag door NLP beantoowrd

We hebben allemaal gereedschap in ons. (Basisovertuidging hulpmideelen)

Zie NLP als een gereedschapskist waarin al het gereedschap zit, maar waarvan je niet altijd weet hoe je het gereedschap moet gebruiken. Som weet je het wel toe te passen en soms moet je hierbij geholpen worden. Ook is het soms nodig om de gereedschapskist op te ruimen.

NLP comm is ontstaan uiit het modelleren van diverse modellen zoals Virgina Satir, gezinstherapeut, was extreem goed in onderzoeken waarom mensen elkaar niet begrepen en kon tot de kern doordringen.

Iedere seconden krijgen we miljoenen informatieprikkels binnen. We kunnen deze niet allemaal tot ons nemen. Wat wij onbewust doen is informatieprikkels wegfilteren. We onderscheiden bij het filteren 3 hoofdprocessen:

  1. Weglaten
  2. Vervormen
  3. Generaliseren

Filterproces nodig om te voorkomen dat je overspeold wordt.

Stel je voor een zwarte hond, krullend haar, middelgroot, een staart en een wit sikje. maak er een plaatjke van in je hoofd. Anders dan mijn gedachte. Komt door prices van filters

komt door vervormen

proces van vervormen

je loopt in bos geluid achter je film gekeken geluid vervormen dat e iemand achter je loopt. terwijl feitelijk het enige wat je hoort is een krakende tak

Proces generaliseren iemand ontmoeten voor de eerste keer, uiterlijke kenmerken die je bij iemand anders ook herkent negatief associeert, in gedachten  geen prettig gevoel bij ontmoeting. kenmerken gegeneraliseerd tot die identiteit van die persoon

proces van weglaten

je laat overbodige info weg. denk aan we eten pasta bolgnesse. je verteld niet hoe deze gemaakt wordt dat de pastasausvers is en goed moet worden ingekookt  dat de pasta vers gemaakt is.

7 +/- 2 prikkels neem je bewust tot je. De overige

Weglaten, Vervormen en generaliseren komt voort uit herinneren. Hoe zijn we opgegroeid, wie onze ouders en welke overtuigingen zijn aangeleerd. Dit wordt de bril die je opzet. voorbeeld je bent geboren voor een dubbeltje. Overtuiging. Iemand komt en wilt samen met jou een bedrijf opzetten. door de overtuiging geef je aan dat je hier niet geschikt voor bent, je bent maar simpel. Je beperkt jezelf, terwijl binnen NLP basisoevrtuiging hulpbronnen. Het zijn onze interne obstakels de interne overtuigingen dat je hetgeen niet kan bereiken.

Overtuigingen, herinneringen, ervaringen, boeken die jee gelezen hebt vormen filters. Niet bewust altijd maar onbewust.

Weglaten, vervormen en generaliseren zorgt voor onze interne voorstelling.

Voorbeeld reizen en vulkaan. Wat jij zegt is slecht 1 a 2 % van hetgeen wat jij hebt in jouw interne voorstelling. Daar kan dus een mismatch zitten wanneer

Virgina Satir goed in hoe de diepte structuur (de interne voorstelling) en de oppervlakte structuur (wat je naar buiten communiceert) verkort kan worden. zodat je zo min mogelijk weglatingen, vervorming en generalisaties hebt.

Je wilt weten wat de interne voorstelling van de ander is. Mensen filteren constant en zeggen daarom iets anders dan ze werkelijk bedoelen. valkuil communciatie. Interne voorstelling zijn  interne gedachten innetree representatie en interne gedachtenpatroon gebeurd veelal onbweust. Beelden, geluiden gevoelens proeven ruiken, interne dialoog. Op gedragsniveau komt maar klein gedeelte naar buiten slechts 1-2 procent woorden. logisch dat je elkaar niet altijd goed begrijpt. We gebruiken slechts een paar woorden om te vertellen we bedoelen.

Interne voorstellingen beïnvloed gedrag. Mooie plaatjes in hoofd gelukkig gevoel, Negatieve plaatjes in hoofd negatief gevoel. Ook fysilogie bepaald gedrga. Denken geen zin, kan ik niet laat je niet vrolijk voelen.

wta leren we nu

  1. houding heeft invloed op stemming
  2. Fysiolie heeft invloed op stemming

Emotie, houding en fsyionlogio vwordt gecreerd door beweging in hoofd en werlkelijke beweging.  alles wat we voelen is resultaat hoe we ons lichaam gebruiken. zelfs gezichtuitdrukking en gebaren laten ons wat anders voelen. at we denken en hoe we ons gedragen.

Voel je je niet gelukkig kom in beweging ga dansen. Voel je je moe kom in beweging en ga wandelen springen. Veranderd hoduing ten opzicht e van wat die was

Heeft wisselwerking met gedachtepatroon. Samen met gevoel bepaald onze stemming, stemming bepaald gedag.

gedrag niet resultaat van vaardigheden maar door gemoedstoestand. gemoedstoestand veranderen door fiosologie, focus en submodaliteiten


Het NLP communicatiemodel is een belangrijk uitgangspunt binnen NLP. Het geeft de structuur van de subjectieve waarneming weer. Het geeft daarmee antwoord op de vraag: “Hoe is het mogelijk dat verschillende mensen eenzelfde gebeurtenis op een andere wijze interpreteren, opslaan en naar buiten brengen”.

DE FILTERS

De kern van dit model wordt gevormd door de zogeheten filters. Uiteindelijk hebben deze filters invloed op de stemming van iemand en op het uiteindelijke gedrag dat de persoon vertoont. Dit model geeft inzicht op de vraag: waarom doen mensen wat ze doen?

Filtering vindt plaats op verschillende manieren. In de eerste plaats fungeren de zintuigen als fysieke filters. Er zijn namelijk grenzen aan wat zintuigcellen kunnen waarnemen. Zo kan een mens alleen geluiden waarnemen met een frequentie tussen de 4 en 20 duizend Hz. Alles wat daar buiten valt horen we niet.

Een andere manier van filtering vindt plaats door selectie van de informatie. We beschikken over een verzameling instrumenten (overtuigingen, waarden, criteria) die bepalen welke informatie relevant is en welke niet. Hierbij speelt taal een belangrijke rol. We organiseren onze ervaringen met behulp van taal.

Welke filters kennen we?

Ieder mens heeft een unieke waarneming van de wereld. De “echte” werkelijkheid (externe gebeurtenissen) bevat veel meer informatie dan we daadwerkelijk kunnen bevatten. Ons beeld is klein vergeleken met het totaal beeld. Voortdurend zijn we informatie aan het weglaten, vervormen en generaliseren door middel van onze filters.

Filter: tijd, ruimte, materie en energie
Dit is één van de meest onbewuste filters. Einstein toonde aan dat deze begrippen zeer relatief zijn en per situatie verschillende waarden hebben. Denk bijvoorbeeld aan een trein die met 100 kilometer per uur voorbij een perron rijdt. Voor de persoon die op het perron staat, is de trein een zeer snel bewegend voorwerp. Voor degene die in een andere trein zit die gelijktijdig over een ander spoor met dezelfde snelheid meerijdt, zal het lijken of diezelfde trein stilstaat. Met deze theorie toonde Einstein dat de zintuiglijke waarneming van de mens niet (altijd) een volledige en correcte weergave is van de werkelijkheid. Denk ook maar eens aan de verschillende belevingen die mensen hebben van een kwartier. Of koud en warmte. Ga zo maar door.

Filter: taal
Met behulp van taal geven we betekenis aan externe gebeurtenissen en geeft het ons het vermogen om deze te structureren. Onze taal stuurt onze waarneming. Hoe groter het taalvermogen, hoe meer verfijning je kunt aanbrengen in de structurering van de buitenwereld.

Filter: herinneringen en beslissingen
Beslissingen die we in het verleden hebben genomen en herinneringen die we hebben opgeslagen, vormen een belangrijke filter voor de informatie die we weglaten, vervormen of generaliseren.

Filter: metaprogramma’s
Deze worden ook wel de ‘sorteerstijlen’ genoemd, omdat ze bepalen hoe we informatie sorteren. Het zijn patronen in hoe iemand denkt, voelt en waarneemt en komen tot uiting in verbaal en non-verbaal gedrag.

Filter: waarden
Wat vind je belangrijk in het leven?  Waar streef je naar en wat drijft je? Waarden sturen je gedrag op veelal onbewust niveau en zijn daarmee één van de filters. Waarden motiveren je om iets wel of niet te doen en achteraf evalueren ze of je tevreden bent met het proces of resultaat. Iemand die als waarde ‘gezondheid’ heeft zal regelmatig bewegen, gezond eten en niet roken en vertoont daarmee ander gedrag dan iemand die deze waarde niet hoog heeft zitten.

Filter: overtuigingen
We hebben oneindig veel overtuigingen en deze overtuigingen hebben een onbewuste invloed op hoe we ons voelen en gedragen. Het is algemeen bekend dat als je gelooft dat je iets kunt, je het ook echt kan. Als je gelooft dat je iets niet kunt of onmogelijk is, dan is het vaak ook geen mogelijkheid voor jou. Krachtige overtuigingen zijn een goede vriend, beperkende overtuigingen een onbekende vijand.

Filter: attitudes
Iemands attitude is sterk gekoppeld aan waarden en overtuigingen. Een attitude is ook wel een geheel van waarden en overtuigingen in een bepaalde context.

De basisovertuigingen van NLP
4-staps leerproces